Min jul kommer se ut så här:

Nu är den stora frågan från de flesta hemma om jag kommer hem i jul. Nu vet jag svaret och kommer säga att nej, det gör jag inte. Vet att många i släkten säkert inte kommer känna sig säkra på det svaret men det är sant iaf. Jag kommer stanna kvar här och fira en norsk, svensk och spansk jul i år. 

Norsk för att M:s familj hade någon norska i släkten och firade på norskt vis och det är alltså att man äter julmat dagen innan julafton alltså den 23:e.
Svensk för att vi firar även den 24:e då vi kommer ha tomte och lite julklappsutdelning och sånt.
Spansk för att vi är i Spanien och den 5:e jan på kvällen är det godisregn och grejer för alla barn och så 6:e firar man med paket och grejer. Man ställer sina skor vid soffan kvällen innan och så placerar man ut julklapparna där och när man vaknar på morgonen ska man leta efter sina skor vi soffan och så är julklapparna där. 

Något så har jag fattat det som, men det får jag uppleva i år så det återstår att se. Julen är mkt kortare här sägs det med tydligen, det börjar inte bli riktigt förrän 24-25:e december och så till barnen början skolan igen typ 7-8:e jan. I Sverige känns det lite som att julen börjar när det är första advent.

Hur kom vi nu fram till detta undrar ni säkert? Igår kväll hade M och jag en kväll med mat, vin och mys bara vi två och då undrade hon om R hade frågat mig om jag ville åka hem några dagar i jul men de hade han inte hunnit än så hon sa att jag fick det om jag vill det iaf. Hon trodde att jag inte ville för att jag åker ju ändå hem i början av feb så det är ju inte långt kvar efter jul liksom. 

Det är precis vad jag har tänkt, visst kul att va hemma med släkt och familj och så under jul men vad gör det att fira här ett år? För mig inte så mkt så därför bestämde jag mig för att va kvar här. Som sagt innan har jag en himla tur kanske jag får fira nyår med min bästa kusin med familj. Men det återstår att se även det. Om inte så klarar jag mig! 

Har nu bara 2,5-3 månader kvar här och det känns inte långt alls när jag sitter här och tänker på det. Hela december och januari och så det som är kvar i nov och så kanske några dagar i feb. Men det kommer gå så fort dels för att det är jul och man ska fixa massa med det och det är fiestadagar och grejer. 

Har även börjat få lite frågor på julklappar och grejer och har sagt att jag vill inte ha de hitskickade då jag redan har grymt för mkt grejer att få med mig hem på något sätt så mina julklappar vill jag ha i feb när jag kommer hem. 

nej ni kommer inte få se mig mer hemma i Sverige i år. Ha en bra jul allihopa för det ska jag! :)


Nyår i Enköping förra året!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0